Перші п’ять років життя дитини називають "роками чудес".
Саме в цей час емоційне ставлення до життя, до людей, наявність або відсутність стимулів до інтелектуального розвитку справляють вагомий вплив на всю подальшу поведінку й спосіб мислення людини. П’ятий рік життя дитини — це нова, якісно вища сходинка розвитку її пізнавальної потреби, що є внутрішнім джерелом пізнавальної активності. У цей час увага дитини з окремих предметів, їх назв і якостей спрямовується на співвідношення і зв’язки між ними. Дитина починає фокусувати увагу на діях з предметами, помічати їх причини та наслідки, вона зацікавлюється взаємодією предметів у навколишньому світі, у неї виникають запитання: «Чому?», «Навіщо?», «Звідки?», «Як це відбулося?» тощо. Саме тому дитину п’ятого року життя часто називають «чомучкою». Особлива роль дорослого у цей період розвитку дитини — правильно реагувати на її «Чому?». Щоб стимулювати дитину до самостійного пошуку відповіді, дорослому варто давати розгорнуті, серйозні, вдумливі, правдиві відповіді. У таких відповідях дитина має відчувати значущість своїх запитань, а дорослий — проявляти позитивне ставлення до інтересів дитини. Варто спеціально формувати в кожної дитини бажання і вміння запитувати й шукати власну відповідь на запитання.
Особливої уваги потребують запитання дитини, які виникають під час розв’язання нею пізнавальних завдань, що свідчить про її прагнення усвідомити причинно-наслідкові зв’язки. Такі запитання мають важливе значення, оскільки:
1. ефективно впливають на вдосконалення процесу пізнання;
2.спрямовують розумові дії на пошук правильного рішення;
3.упорядковують мисленнєві процеси.
Отже, поява в дитини п’ятого року життя узагальнень допомагає їй збагнути причинно-наслідкові зв’язки, які вона висловлює в судженнях, її висловлювання дедалі більше стосуються пізнавальної діяльності й ситуації пізнання. Дитина майже синхронно діє і говорить про те, що робить. її висловлювання ніби завершують окремі етапи пізнання. Таке мовлення є засобом мислення й безпосереднього включення в пізнавальну діяльність. У мовленні дитини також фіксуються основні суттєві моменти пізнавального завдання. Це своєрідний місточок для переходу на новий рівень: можливість розгортати інтелектуальну дію в мовленнєвому просторі абстраговано від практичної ситуації.
Особливої уваги з боку дорослого потребує робота з літературними творами. Повноцінне сприймання літературного тексту на п’ятому році життя дитини є особливою взаємодією її практичної та ігрової діяльності.
Щоб по-справжньому зрозуміти художній твір, дитина має його прослухати, переглянути в малюнках, кілька разів «прочитати» книжку руками, проговорити окремі частини тексту для себе й для інших, знайти з-поміж іграшок персонажів твору, програти з ними окремі ситуації, «приміряти» до реального життя найцікавіші моменти твору. Робота над художнім твором має стати творчим процесом, у якому дитина — головна дійова особа. Лише за таких умов і складаються механізми сприймання художнього тексту, усвідомлення єдності змісту і смислу твору.
На кінець п’ятого року життя дитина вже здатна: 1.емоційно цілісно сприймати художній твір;
2.робити спроби маніпулювати окремими епізодами;
3. будувати на основі певних епізодів ігрові сюжети; 4.поєднувати різних героїв у власних творчих задумах; 5.розрізняти основні літературні жанри;
6.виділяти окремі виразні засоби та розуміти їх смислове навантаження.
Досвід роботи з художніми творами формує в дитини п’ятого року життя вибіркове ставлення до жанру, окремого твору, тих чи тих сюжетів, персонажів тощо. Дитина прагне знову і знову читати улюблені книжки. Іноді варто їй пригадати певне слово чи образ з книжки, і вона починає, наприклад, співати від імені Колобка, говорити від імені Пана Коцького, ходити, як чарівна фея тощо.
Досягнення комунікативно-мовленнєвого розвитку дитини середнього дошкільного віку дають змогу їй розв’язувати складні соціальні, когнітивні та лінгвістичні завдання.
Немає коментарів:
Дописати коментар